Potrzebujesz konsultacji?

Omów swój problem medyczny z lekarzem i uzyskaj leczenie, E-receptę, E-zwolnienie.

Recepta online – jak ją uzyskać  sprawdzić i zrealizować?

Czym jest recepta online?

Recepta online to e-recepta, którą możemy uzyskać bez konieczności wizyty w gabinecie lekarskim np. poprzez wypełnienie formularza medycznego lub udział w e-konsultacji medycznej.

Sama e-recepta online to elektroniczna recepta, która w 2020 r. stała się następcą papierowej recepty tradycyjnej. Na e-recepcie znajdziemy wszystkie informacje dot. pacjenta, przepisanych leków, refundacji oraz osoby wystawiającej receptę (najczęściej lekarz lub lekarz dentysta).

Każdą elektroniczną receptę otrzymujemy bezpośrednio na Internetowe Konto Pacjenta (IKP), a także poprzez maila lub wiadomość SMS (4-cyfrowy kod recepty).

Zobacz także: Leki nasenne – bez recepty, na receptę. Jak leczyć bezsenność?

Jak zamówić receptę przez internet?

W celu wystawienia recepty online pacjent wpisuje nazwę leku, którego potrzebuje lub zaznacza temat konsultacji medycznej. Następnie wypełnia kwestionariusz w formie elektronicznej, w którym uzupełnia dane dotyczące m.in. swojego stanu zdrowia, chorób przewlekłych, stosowanych leków oraz dane kontaktowe (numer telefonu, adres e-mail).

Po wypełnieniu formularza lekarz kontaktuje się z pacjentem, analizuje ewentualne przeciwwskazania zdrowotne, po czym podejmuje decyzję na temat leczenia i wystawienia e-recepty.

W portalu Lekarzomat.pl pacjent ma możliwość otrzymania recepty także na leki refundowane. Aby to zrobić, należy zaznaczyć opcję „recepta refundowana” podczas wypełniania formularza medycznego. Następnie wymagane jest przedstawienie dokumentacji potwierdzającej diagnozę wraz z kodem choroby. Taką dokumentacją może być na przykład wypis ze szpitala, wydruk z wizyty lekarskiej w przychodni lub zaświadczenie lekarskie zawierające datę i pieczątkę lekarza.

Jak sprawdzić receptę online?

Receptę online możemy w bardzo prosty sposób sprawdzić logując się do swojego Internetowego Konta Pacjenta (IKP). W tym celu należy wejść na stronę pacjent.gov.pl i zalogować się. Logowanie może odbyć się na kilka sposobów:

  • poprzez Profil Zaufany;

  • za pomocą bankowości elektronicznej;

  • dzięki aplikacji mObywatel;

  • poprzez użycie specjalnego czytnika do e-Dowodu.

Po zalogowaniu wchodzimy w zakładkę "Recepty", a następnie "Moje recepty". Dzięki temu jesteśmy w stanie zobaczyć wszystkie swoje dotychczasowe recepty, stan ich realizacji oraz dane osoby (najczęściej lekarza), która wystawiła poszczególne recepty.

Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta (IKP)?

Każda osoba posiadająca numer PESEL ma swoje Internetowe Konto Pacjenta (IKP).

W celu zalogowania się do IKP należy skorzystać z Profilu Zaufanego (możliwy do założenia w urzędzie, banku lub oddziale NFZ), bankowości elektronicznej (konto bankowe), e-dowodu osobistego lub aplikacji mobilnej mObywatel.

Internetowe Konto Pacjenta umożliwia podgląd do wszystkich wystawionych e-recept (przepisanych leków) i e-skierowań, a także upoważnienie bliskiej osoby do wglądu lub odbioru recept w aptece. Ponadto w ramach IKP mamy możliwość wyboru lekarza POZ, pielęgniarki i położnej środowiskowej.

IKP to także dostęp do historii szczepień finansowanych przez NFZ (w tym na grypę oraz COVID-19) oraz leczenia zarówno szpitalnego, jak i ambulatoryjnego.

Ile ważna jest recepta?

Standardowo e-recepta jest ważna 30 dni od daty wystawienia przez lekarza. Po tym czasie nie ma możliwości realizacji recepty. Istnieją jednak pewne wyjątki od tej zasady:

  • w przypadku antybiotyków recepta ważna jest 7 dni;

  • e-recepta na preparaty immunologiczne musi zostać zrealizowana do 120 dni od daty wystawienia;

  • e-recepta roczna (wystawiania np. w chorobach przewlekłych, tabletki antykoncepcyjne) jest ważna 365 dni od daty wystawienia, jednak pierwsze opakowanie tego leku musi zostać wykupione w ciągu 30 dni, a kolejne mogą być odbierane wyłącznie w tej samej aptece.

Zobacz także: Leki na infekcje intymne – skuteczne sposoby leczenia dla kobiet i mężczyzn

Wystawienie recepty online – jak to wygląda?

Proces wystawienia e-recepty rozpoczyna się od wypełnienia przez pacjenta formularza online.
Ma to na celu zawarcie wszystkich potrzebnych danych pacjenta tj. stan zdrowia, choroby przewlekłe, przyjmowane leki, ale też dane kontaktowe jak numer telefonu czy adres e-mail.

Lekarz analizuje wypełniony przez pacjenta formularz i podejmuje decyzję o wystawieniu e-recepty. Jeżeli decyzja jest pozytywna, pacjent otrzymuje na swój numer telefonu 4-cyfrowy kod recepty,
który wraz z numerem PESEL powinien okazać w aptece. Pacjent może również skorzystać z aplikacji mObywatel lub mojeIKP, przedstawiając farmaceucie kod QR recepty z aplikacji. Nie musi wtedy podawać swojego numeru PESEL.

Lekarz może odmówić wystawienia recepty w przypadku, jeśli uzna wystawienie recepty za niezasadne (niekompletne informacje, brak wskazań).

Gdzie zrealizować e-receptę?

E-receptę możemy zrealizować w dowolnej aptece na terenie Polski. Wystarczy podać farmaceucie
4-cyfrowy kod recepty (otrzymany w wiadomości SMS) wraz z numerem PESEL lub okazać kod QR recepty (dostępny w aplikacjach mObywatel lub mojeIKP).

Osoby pełnoletnie mogą także zrealizować e-receptę transgraniczną na terenie takich krajów jak: Chorwacja, Finlandia, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Grecja, Portugalia i Hiszpania. W tym celu na swoim Internetowym Koncie Pacjenta w zakładce "Uprawnienia" należy wyrazić zgodę na obsługę
e-recept za granicą, a następnie wybrać kraje, gdzie chcemy zrealizować receptę.

W przypadku dzieci recepty transgraniczne mogą być wystawiane wyłącznie w formie papierowej recepty. Należy o tym pamiętać przed wyjazdem za granicę.

FAQ recepta online

Recepta online poprzez portal Lekarzomat.pl jest dostępna już od 44,99 zł.

Tak, w serwisie Lekarzomat.pl pacjentka może uzyskać konsultację lekarską, w ramach której możliwe jest wystawienie e-recepty na kontynuację antykoncepcji lub na antykoncepcję awaryjną.

Pełnoletni pacjenci mają możliwość realizacji e-recept transgranicznych w takich krajach jak: Chorwacja, Finlandia, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Grecja, Portugalia oraz Hiszpania. Aby skorzystać z tej opcji, należy zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta, przejść do zakładki „Uprawnienia”, wyrazić zgodę na realizację e-recept za granicą, a następnie wskazać państwa, w których planujemy wykorzystać receptę.

W przypadku osób niepełnoletnich recepty transgraniczne mogą być wystawiane wyłącznie w formie papierowej, dlatego warto zadbać o ich uzyskanie jeszcze przed podróżą.

Bibliografia

  • https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
  • https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta#jak-sie-zalogowac